いいいいいいいいいいいいいいいいいいいいいいいいいいいいいいいいいいいいいいいいいいいいいいいいいいいいい

 

6. 1. 2004 Esko Halkosaari

Mist kaikki ongelmat tulee

Voisiko kukaan uskoa ett itsekkyydest, joka on rakkaudettomuutta / vlinpitmttmyytt muita kanssaelji kohtaan, silloin v粐ryytt / rikollisuutta lhimmisi vastaan.

Mik sitten saa ihmiset nin tekem粐n ja elm粐n. Lytyisik syy Jumalan sanasta ja neuvoista. Niiden, Hnen antamien elmn ehtojen ja ohjeiden laiminlymisest, joka on silloin sek Luojan, elmn antajan ja yllpitjn, kuin mys kanssaihmisten ja muidenkin luotujen lymist ja potkimista, omien v粐rien halujen ja himojen tyydyttmisen puolesta taistelua, esim. vallan himo, rahan himo, kunnian himo, erilaiset silmin, turhuuksien, ylellisyyksien, pyynnt ja halut. Halu haalia vain itselle ja omalle perheelle tai ryhmlle kaikkea mahdollista, joka kuitenkin on hetkess katoavaista.

Nin on kynyt useimmille rikkautta, valtaa ja kunniaa haluaville, se on vienyt heidt onnettomuuksiin, ym. kirouskierteisiin ja pettymyksiin, teeskentelyihin, todellisen, aidon elmn lhteen lytmisen toivon kokonaan kadottamiseen, ennenaikaisiin kuolemiin. Ja lisksi, ikuiseen kadotukseen sielunsa vieden, pimeyden ruhtinaan pettmn ja eksyttmn, kun ei ottanut vastaan rakkautta ja armoa, jota kaikille on tarjottu, Kristuksessa Jeesuksessa, totuuden ja oikeuden ja aidon rakkauden ruhtinaassa, itse ainoan aidon ja oikean todellisen elmn LHTEESS. Vhinen palvelijansa, Esko H.

===================================================================================
5. 1. 2004 Esko Halkosaari

Miksi v粐ryys hyvksyt粐n ???

Miksi kansakunnissa yleens v粐ryys ja pahan tekeminen miellet粐n ihan oikeaksi ja jopa lailliseksi oikeudeksi, muita kanssaelji kohtaan. Niin Suomessa kuin muuallakin.

Kaikkinainen laittomuus rehottaa tnkin pivn, enemmn ja enemmn kuin aikaisempina, mennein vuosina. kaikilla elmn tasoilla ja yhteiskunta luokissa, niin rikkaiden kuin kyhienkin keskuudessa, niin johtavissa asemissa olevien kuin palvelijoiden, ja tyttmienkin keskuudessa, niin nuorien ja vanhojenkin, niin naisten kuin miestenkin keskuudessa sit harrastetaan ja sill jopa elatusta hankitaan.

Yhteiskuntaa johtavien osaamatta ja ymmrtmtt ohjata kansalaisiaan yhteistyhn, rakentavaan ja hydylliseen tuottamiseen ja palvelemiseen, kaikkien yhteiseksi hyvksi. Nyt kansa el粐 hirvess sekasorrossa ja ristiriitaisuudessa tuhoten, turmellen ja pahoinvointia kanssaeljille tuottaen.

Kaikki tuntuu hyvksyvn kaikenlaisen laittomuuden, jopa suosien sit muiden kohdalle, mutta sitten itkien ja valittaen kun itse粐n koskee. Joka siis on v粐ryytt ja petosta / valheellisuutta ja siksi tuhoa ja turmelua ja yhteiselle hyvinvoinnille esteeksi, ja niin toisilleen katkeruudeksi ja kurjuudeksi, ym. muuksi monenlaiseksi tuskaksi, niin henkiselle kuin fyysisillekin puolelle.

Suurinta, siis eniten v粐ryytt ja petosta suositaan ja siihen osallistutaan, valitsemalla laittomuuden tekijit hallitsijoiksi ja kansan johtajiksi, vanhurskauden, eli totuuden ja oikeuden / oikeudenmukaisuuden puolesta puhuvien ja toimivien sijasta. Koska sen kautta se laittomuus ja v粐ryys kaikkein eniten levi粐 ja sit pahaa hedelm粐, vihaa ja katkeruutta synnytt粐. Niiden v粐rien valintojen ja ratkaisujen thden, mit he sill tasolla tekevt ja hyvksyvt, antaen kaikenlaisille kaupallisille riistjille ja tuhoamisvlineiden, ym. turhuuksien tuotteiden tuottajille ja markkinoijille vapaat kdet, eli oikeudet ja valtuudet tehd mit tahtovat, vaikka aiheuttaisivat kuinka suurta tuhoa ja turmelusta v粐ryyksineen / kaupallisine kierouksineen.

Totuuden valossa ja Hengess, Esko H.

=====================================================================================
11. 1. 2003 Esko Halkosaari

Mik suunta on oikea

Mik elmn tarkoitus ja p粐m粐rsuunta on oikea. Kaikki johtaa johonkin, tai sitten polkee paikallaan joka sekin on suunta ja valinta, eli yksi vaihtoehto monista. Koska on olemassa monia suuntia ja vaihtoehtoja mist valita, viisaiden uskoisi valitsevan sen vaihtoehdon joka vie tydellisyyden suuntaan. Vallassa olevat hallitsijat vet粐 aina johonkin suuntaan, veten suurinta enemmist mukanaan, vaikka vedettvt eivt sit tiedosta, tai huomaisikaan.

Kuitenkin on olemassa vain kaksi p粐m粐r粐, suuntaa ja vaihtoehtoa, ne ovat hyv粐n suunta, tai pahaan suunta. Vlimuotoja ei ole, on vain joko tai. Joka ei ole kaikessa hyvn puolella on jo silloin pahan puolella. Joka on pahan puolella voi kuitenkin tehd jotain hyv粐kin, joka ei kuitenkaan siit huolimatta ole hyvn puolella olemista. Eli vain osittain hyvn puolella olevaa, se ei riit pyhittm粐n.

Pahaan johtavia suuntia ja vaihtoehtoja on lukemattomasti erilaisia, jotka kuitenkin johtaa samaan pahaan p粐m粐r粐n, sekasortoihin, ristiriitoihin, keskinisiin taisteluihin, toisten kurjistamiseen, petoksiin, huijauksiin vkivaltoihin ja sotiin. Lisksi ikuiseen kadotukseen, jossa on loputon itku ja hammastenkiristyst vastaava tuska.

Hyv粐n, tydellisyyden suuntaan ja p粐m粐r粐n on vain yksi tie, suunta ja mahdollisuus p粐st eteenpin, ja pois pahaan suuntaan vievlt ja johtavalta sekasorron ja tuhon tielt. Sen tydellisyyden tien ja sill pysymisen ehdot ja ohjeet, ovat perisin Itse Luojaltamme, elmn antajalta ja yllpitjlt, koko luomakunnan valmistajalta ja kaiken nkyvn ja nkymttmn todelliselta ja oikeutetulta omistajalta, Hnest kytet粐n mys sanontaa, Hn on RAKKAUS.

Ne Hnen antamat ohjeet, opit ja ehdot ilmenee Raamatun uudessa testamentissa, Jeesuksen Kristuksen opetukset ja / apostolien opetukset.

Raamatun sana paljastaa siis miksi tm nykyinen ihmismaailmamme on niin hirmuisen epoikeuden mukainen ja pahuutta tynn. Sielt avautuu se perimminen syy kaikkeen kurjuuteen ja eponnellisuuteen, rauhattomuuteen ja levottomuuteen, myskin onnettomuuksiin, kyhyyteen ja sairauksiin ym. Terv. vhinen palvelijansa Esko H.

====================================================================================
12. 1. 2004 Esko Halkosaari,

Uskovat vanhurskaiksi teoista.

21. Eik Aabraham, meidn ismme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille? 22. Sin net, ett usko vaikutti hnen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli tydelliseksi; 23. ja niin toteutui Raamatun sana: "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hnelle vanhurskaudeksi", ja hnt sanottiin Jumalan ystvksi. 24. Te nette, ett ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eik ainoastaan uskosta. 25. Eik samoin mys portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hn otti lhettil粐t luokseen ja p粐sti heidt toista tiet pois? 26. Sill niin kuin ruumis ilman henke on kuollut, niin mys usko ilman tekoja on kuollut.

1. Veljeni, lkt aivan monet teist pyrkik opettajiksi, sill te tiedtte, ett me saamme sit kovemman tuomion. 2. Sill monessa kohden me kaikki hairahdumme. Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hn on tydellinen mies ja kykenee hillitsem粐n mys koko ruumiinsa. 3. Kun panemme suitset hevosten suuhun, ett ne meit tottelisivat, niin voimme ohjata niiden koko ruumiin. 4. Katso, laivatkin, vaikka ovat niin suuria ja tuimain tuulten kuljetettavia, ohjataan varsin pienell persimell, minne permiehen mieli tekee. 5. Samoin mys kieli on pieni jsen ja voi kuitenkin kerskata suurista asioista.

Katso, kuinka pieni tuli, ja kuinka suuren metsn se sytytt粐! 6. Mys kieli on tuli, on v粐ryyden maailma; kieli on se meidn jsenistmme, joka tahraa koko ruumiin, sytytt粐 tuleen elmn pyrn, itse syttyen helvetist. 7. Sill kaiken luonnon, sek petojen ett lintujen, sek matelijain ett merielinten luonnon, voi ihmisluonto kesytt粐 ja onkin kesyttnyt; 8. mutta kielt ei kukaan ihminen voi kesytt粐; se on levoton ja paha, tynn kuolettavaa myrkky. 9. Kielell me kiitmme Herraa ja Is粐, ja sill me kiroamme ihmisi, Jumalan kaltaisiksi luotuja; 10. samasta suusta lhtee kiitos ja kirous. Nin ei saa olla, veljeni.

Herran Jeesuksen nimess muistuttaen Esko H.

====================================================================================
13.1. 2004 Esko Halkosaari

Mist tulevat taistelut

JAAKOPIN KIRJE

1. Mist tulevat taistelut ja mist riidat teidn keskuudessanne? Eik teidn himoistanne, jotka sotivat jsenissnne? 2. Te himoitsette, eik teill kuitenkaan ole; te tapatte ja kiivailette, ettek voi saavuttaa; te riitelette ja taistelette. Teill ei ole, sen thden ettette ano. 3. Te anotte, ettek saa, sen thden ett anotte kelvottomasti, kuluttaaksenne sen himoissanne. 4. Te avionrikkojat, ettek tied, ett maailman ystvyys on vihollisuutta Jumalaa vastaan? Joka siis tahtoo olla maailman ystv, siit tulee Jumalan vihollinen. 5. Vai luuletteko, ett Raamattu turhaan sanoo: "Kateuteen asti hn halajaa henke, jonka hn on pannut meihin asumaan"? 6. Mutta hn antaa sit suuremman armon.

Sen thden sanotaan: "Jumala on ylpeit vastaan, mutta nyrille hn antaa armon." 7. Olkaa siis Jumalalle alamaiset; mutta vastustakaa perkelett, niin se teist pakenee. 8. Lhestyk粐 Jumalaa, niin hn lhestyy teit. Puhdistakaa ktenne, te syntiset, ja tehk粐 sydmenne puhtaiksi, te kaksimieliset. 9. Tuntekaa kurjuutenne ja murehtikaa ja itkek粐; naurunne muuttukoon murheeksi ja ilonne suruksi. 10. Nyrtyk粐 Herran edess, niin hn teidt korottaa. 11. lk粐 panetelko toisianne, veljet. Joka velje粐n panettelee tai veljens tuomitsee, se panettelee lakia ja tuomitsee lain; mutta jos sin tuomitset lain, niin et ole lain noudattaja, vaan sen tuomari. 12. Yksi on lains粐tj ja tuomari, hn, joka voi pelastaa ja hukuttaa; mutta kuka olet sin, joka tuomitset lhimmisesi? Muistutukseksi / Esko Halkosaari

====================================================================================
12. 1. 2004 Esko Halkosaari

Kuulkaa rakkaat veljeni

Jaakob, Jumalan ja Herran Jeesuksen Kristuksen palvelija, lhett粐 tervehdyksen kahdelletoista hajalla asuvalle sukukunnalle. 2. Veljeni, pitk粐 pelkkn ilona, kun joudutte moninaisiin kiusauksiin, 3. tieten, ett teidn uskonne kestvisyys koetuksissa saa aikaan krsivllisyytt. 4. Ja krsivllisyys tuottakoon tydellisen teon, ett te olisitte tydelliset ja ehet ettek miss粐n puuttuvaiset. 5. Mutta jos joltakin teist puuttuu viisautta, anokoon sit Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta, niin se hnelle annetaan. 6. Mutta anokoon uskossa, ollenkaan epilemtt; sill joka epilee, on meren aallon kaltainen, jota tuuli ajaa ja heittelee. 7. lkn sellainen ihminen luulko Herralta mit粐n saavansa, 8. kaksimielinen mies, epvakainen kaikilla teill粐n. 9. Alhainen veli kerskatkoon ylhisyydest粐n, 10. mutta rikas alhaisuudestaan, sill hn on katoava niin kuin ruohon kukka. 11. Aurinko nousee helteineen ja kuivaa ruohon, ja sen kukka varisee, ja sen muodon sulous hvi粐; niin on rikaskin lakastuva retkillns. 12. Autuas se mies, joka kiusauksen kest粐, sill kun hnet on koeteltu, on hn saava elmn kruunun, jonka Herra on luvannut niille, jotka hnt rakastavat!

13. lkn kukaan, kiusauksessa ollessaan, sanoko: "Jumala minua kiusaa"; sill Jumala ei ole pahan kiusattavissa, eik hn ket粐n kiusaa. 14. Vaan jokaista kiusaa hnen oma himonsa, joka hnt vet粐 ja houkuttelee; 15. kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnytt粐 se synnin, mutta kun synti on tytetty, synnytt粐 se kuoleman.

16. lk粐 eksyk, rakkaat veljeni. 17. Jokainen hyv anti ja jokainen tydellinen lahja tulee ylh粐lt, valkeuksien Islt, jonka tykn ei ole muutosta, ei vaihteen varjoa. 18. Tahtonsa mukaan hn synnytti meidt totuuden sanalla, ollaksemme hnen luotujensa esikoiset. 19. Te tiedtte sen, rakkaat veljeni. Mutta olkoon jokainen ihminen nopea kuulemaan, hidas puhumaan, hidas vihaan; 20. sill miehen viha ei tee sit, mik on oikein Jumalan edess. 21. Sen thden pankaa pois kaikki saastaisuus ja kaikkinainen pahuus ja ottakaa hiljaisuudella vastaan sana, joka on teihin istutettu ja joka voi teidn sielunne pelastaa. 22. Mutta olkaa sanan tekijit, eik vain sen kuulijoita, petten itsenne. 23. Sill jos joku on sanan kuulija eik sen tekij, niin hn on miehen kaltainen, joka katselee kuvastimessa luonnollisia kasvojaan; 24. hn katselee itse粐n, lhtee pois ja unhottaa heti, millainen hn oli. 25. Mutta joka katsoo tydelliseen lakiin, vapauden lakiin, ja pysyy siin, eik ole muistamaton kuulija, vaan todellinen tekij, hn on oleva autuas tekemisess粐n. 26. Jos joku luulee olevansa jumalanpalvelija, mutta ei hillitse kielt粐n, vaan pett粐 sydmens, niin hnen jumalanpalveluksensa on turha. 27. Puhdas ja tahraton jumalanpalvelus Jumalan ja Isn silmiss on kyd katsomassa orpoja ja leski heidn ahdistuksessaan ja varjella itsens niin, ettei maailma saastuta.

1. Veljeni, lkn teidn uskonne meidn kirkastettuun Herraamme, Jeesukseen Kristukseen, olko sellainen, joka katsoo henkiln. 2. Sill jos kokoukseenne tulee mies, kultasormus sormessa ja loistavassa puvussa, ja tulee mys kyh ryysyiss, 3. ja te katsotte loistavapukuisen puoleen ja sanotte: "Istu sin thn mukavasti", ja kyhlle sanotte: "Seiso sin tuossa", tahi: "Istu thn jalkajakkarani viereen", 4. niin ettek ole joutuneet ristiriitaan itsenne kanssa, ja eik teist ole tullut v粐rmielisi tuomareita? 5. Kuulkaa, rakkaat veljeni. Eik Jumala ole valinnut niit, jotka maailman silmiss ovat kyhi, olemaan rikkaita uskossa ja sen valtakunnan perillisi, jonka hn on luvannut niille, jotka hnt rakastavat? 6. Mutta te olette hvisseet kyhn. Eivtk juuri rikkaat teit sorra, ja eivtk juuri he ved teit tuomioistuimien eteen? 7. Eivtk juuri he pilkkaa sit jaloa nime, joka on lausuttu teidn ylitsenne?

8. Vaan jos tyttte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lhimmistsi niinkuin itsesi", niin te hyvin teette; 9. mutta jos te henkiln katsotte, niin teette synti, ja laki nytt粐 teille, ett olette lainrikkojia. 10. Sill joka pit粐 koko lain, mutta rikkoo yht kohtaa vastaan, se on syyp粐 kaikissa kohdin. 11. Sill hn, joka on sanonut: "l tee huorin", on mys sanonut: "l tapa"; jos et teek粐n huorin, mutta tapat, olet lainrikkoja. 12. Puhukaa niin ja tehk粐 niin kuin ne, jotka vapauden laki on tuomitseva. 13. Sill tuomio on laupeudeton sille, joka ei ole laupeutta tehnyt; laupeudelle tuomio koituu kerskaukseksi.

14. Mit hyty, veljeni, siit on, jos joku sanoo itsell粐n olevan uskon, mutta hnell ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi hnt pelastaa? 15. Jos veli tai sisar on alaston ja jokapivist ravintoa vailla 16. ja joku teist sanoo heille: "Menk粐 rauhassa, lmmitelk粐 ja ravitkaa itsenne", mutta ette anna heille ruumiin tarpeita, niin mit hyty siit on? 17. Samoin uskokin, jos sill ei ole tekoja, on itsess粐n kuollut. 18. Joku ehk sanoo: "Sinulla on usko, ja minulla on teot"; nyt sin minulle uskosi ilman tekoja, niin min teoistani nytn sinulle uskon. 19. Sin uskot, ett Jumala on yksi. Siin teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat. 20. Mutta tahdotko tiet粐, sin turha ihminen, ett usko ilman tekoja on voimaton? 21. Eik Aabraham, meidn ismme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille? 22. Sin net, ett usko vaikutti hnen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli tydelliseksi;

Yleiseksi muistutukseksi jumalan kansalle, puolustaja Pyh henki / Esko H.

=====================================================================================
13. 1. 2004 Esko Halkosaari

Ahneuden synti / seuraus

Mys valheprofeettoja oli kansan seassa, niinkuin teidnkin keskuudessanne on oleva valheenopettajia, jotka salaa kuljettavat sis粐n turmiollisia harhaoppeja, kieltvtp Herrankin, joka on heidt ostanut, ja tuottavat itselleen killisen perikadon. 2. Ja moni on seuraava heidn irstauksiaan, ja heidn thtens totuuden tie tulee hvistyksi; 3. ja ahneudessaan he valheellisilla sanoilla kiskovat teist hyty; mutta jo ammoisista ajoista heidn tuomionsa valvoo, eik heidn perikatonsa torku. 4. Sill ei Jumala s粐stnyt enkeleit, jotka synti tekivt, vaan syksi heidt syvyyteen, pimeyden kuiluihin, ja hylksi heidt tuomiota varten silytettviksi. 5. Eik hn s粐stnyt muinaista maailmaa, vaikka varjelikin Nooan, vanhurskauden saarnaajan, ynn seitsemn muuta, vaan antoi vedenpaisumuksen tulla jumalattomain maailman p粐lle. 6. Ja hn poltti poroksi Sodoman ja Gomorran kaupungit ja tuomitsi ne hvin, asettaen ne varoitukseksi niille, jotka vastedes jumalattomasti elvt.

7. Kuitenkin hn pelasti hurskaan Lootin, jota rietasten vaellus irstaudessa vaivasi; 8. sill asuessaan heidn keskuudessansa tuo hurskas mies kiusaantui hurskaassa sielussaan joka piv heidn pahain tekojensa thden, joita hnen tytyi nhd ja kuulla. 9. Nin Herra tiet粐 pelastaa jumaliset kiusauksesta, mutta tuomion piv粐n silytt粐 rangaistuksen alaisina v粐rt, 10. ja varsinkin ne, jotka lihan jljess kulkevat saastaisissa himoissa ja ylenkatsovat herrauden. Nuo uhkarohkeat, itserakkaat eivt kammo herjata henkivaltoja, 11. vaikka enkelitk粐n, jotka vkevyydelt粐n ja voimaltaan ovat suuremmat, eivt lausu heit vastaan herjaavaa tuomiota Herran edess. 12. Mutta niinkuin jrjettmt, luonnostaan pyydystettviksi ja hvim粐n syntyneet elimet, niin joutuvat mys nm, kun herjaavat sit, mit eivt tunne, hvim粐n omaan turmelukseensa, 13. saaden v粐ryyden palkan; he pitvt nautintonaan el粐 pivns hekumassa; he ovat tahra- ja hpepilkkuja; he herkuttelevat petoksissaan, kemuillessaan teidn kanssanne; 14. heidn silmns ovat tynn haureutta eivtk saa kyll粐ns synnist; he viekoittelevat horjuvia sieluja, heill on ahneuteen harjaantunut sydn; he ovat kirouksen lapsia.

15. He ovat hyljnneet suoran tien, ovat eksyneet ja seuranneet Bileamin, Beorin pojan, tiet, hnen, joka rakasti v粐ryyden palkkaa, 16. mutta sai rikkomuksestaan ojennuksen: mykk juhta puhui ihmisen 粐nell ja esti profeetan mielettmyyden. 17. Sellaiset ovat vedettmi lhteit ja myrskytuulen ajamia hattaroita, ja pimeyden synkeys on heille varattu. 18. Sill he puhuvat pyhkeit turhuuden sanoja ja viekoittelevat lihan himoissa irstauksilla niit, jotka tuskin ovat p粐sseet eksyksiss vaeltavia pakoon, 19. ja lupaavat heille vapautta, vaikka itse ovat turmeluksen orjia; sill kenen voittama joku on, sen orja hn on. 20. Sill jos he meidn Herramme ja Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen tuntemisen kautta ovat p粐sseetkin maailman saastutuksia pakoon, mutta niihin taas kietoutuvat ja tulevat voitetuiksi, niin on viimeinen tullut heille ensimmist pahemmaksi. 21. Parempi olisi heille ollut, etteivt olisi tulleet tuntemaan vanhurskauden tiet, kuin ett sen tunnettuaan k粐ntyvt pois heille annetusta pyhst kskyst. 22. Heille on tapahtunut, mit tosi sananlasku sanoo: "Koira palaa oksennukselleen", ja: "Pesty sika rypee rapakossa". Yleiseksi muistutukseksi / Esko H.

====================================================================================
15.1. 2004 Esko Halkosaari

Yh viel pimeydess ?

5. Ja tm on se sanoma, jonka olemme hnelt kuulleet ja jonka me teille julistamme: ett Jumala on valkeus ja ettei hness ole mit粐n pimeytt. 6. Jos sanomme, ett meill on yhteys hnen kanssaan, mutta vaellamme pimeydess, niin me valhettelemme emmek tee totuutta. 7. Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hn on valkeudessa, niin meill on yhteys keskenmme, ja Jeesuksen Kristuksen, hnen Poikansa, veri puhdistaa meidt kaikesta synnist. 8. Jos sanomme, ettei meill ole synti, niin me eksytmme itsemme, ja totuus ei ole meiss. 9. Jos me tunnustamme syntimme, on hn uskollinen ja vanhurskas, niin ett hn antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidt kaikesta v粐ryydest. 10. Jos sanomme, ettemme ole synti tehneet, niin me teemme hnet valhettelijaksi, ja hnen sanansa ei ole meiss.

1. Lapsukaiseni, tmn min kirjoitan teille, ettette synti tekisi; mutta jos joku synti tekeekin, niin meill on puolustaja Isn tykn, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas. 2. Ja hn on meidn syntiemme sovitus; eik ainoastaan meidn, vaan mys koko maailman syntien. 3. Ja siit me tiedmme hnet tuntevamme, ett pidmme hnen kskyns. 4. Joka sanoo: "Min tunnen hnet", eik pid hnen kskyjns, se on valhettelija, ja totuus ei ole hness. 5. Mutta joka pit粐 hnen sanansa, hness on Jumalan rakkaus totisesti tydelliseksi tullut. Siit me tiedmme, ett me hness olemme. 6. Joka sanoo hness pysyvns, on velvollinen vaeltamaan, niinkuin hn vaelsi.

7. Rakkaani, en min kirjoita teille uutta ksky, vaan vanhan kskyn, joka teill on alusta ollut; tm vanha ksky on se sana, jonka te olette kuulleet. 8. Ja kuitenkin min kirjoitan teille uuden kskyn, sen, mik on totta hness ja teiss; sill pimeys katoaa, ja totinen valkeus jo loistaa. 9. Joka sanoo valkeudessa olevansa, mutta vihaa veljens, se on yh viel pimeydess. 10. Joka rakastaa veljens, se pysyy valkeudessa, ja hness ei ole pahennusta. 11. Mutta joka vihaa veljens, se on pimeydess ja vaeltaa pimeydess, eik hn tied, mihin menee; sill pimeys on sokaissut hnen silmns.

Yleisesti, Jumalan kansalle muistutus, Jeesuksen nimess, Esko H.

Takaisin, klikkaa kohtaa edellinen

====================================================================================